
Spelbolaget ATG hade det tufft förra veckan. På grund av en bugg i vissa casinospel kunde kunderna spela – och vinna – trots att de saknade pengar på sina konton. Nu jobbar ATG på att reda ut situationen och kräva tillbaka förlorade pengar.
Det var i mitten på förra veckan som svenska tidningar gick ut med att ATG kunde ha drabbats av ett allvarligt tekniskt fel. Tidningarna hade fått uppgifter från spelare som sa att de kunnat spela på några av ATG:s casinospel trots att de inte hade pengar på kontot. Eventuella vinster kunde sedan plockas ut.
Till en början sa sig ATG inte känna till några problem i casinot men att de undersökte saken. Senare bekräftade de att något verkade ha hänt och att de skulle fortsätta undersöka vad.
ATG stoppade möjligheten till uttag och spärrade konton
Enligt uppgifter i media vidtog ATG också flera åtgärder för att få bukt med problemet. Utbetalningar från sajten stoppades under en period och en del spel stängdes ner. Senare spärrades vissa spelares konton och ATG skickade ut ett SMS till berörda kunder att de skulle behöva betala tillbaka pengar som nyttjats felaktigt.
Enligt uppgifter till media har även en del spelare som inte varit berörda av det tekniska felet fått sina konton spärrade, något som skapat irritation bland kunderna.
ATG har varit försiktiga med att ge ut information
Sedan problemet hos ATG uppdagades har spelbolaget hållit en låg profil och varit mycket sparsamma med att dela med sig av information. Det är fortfarande okänt hur det tekniska problemet uppstått och vilka konsekvenser det fått.
Tittar man i deras casino ser det dock ut som att vissa spel fortfarande är nedstängda. Över spelen har de lagt texten ”Just nu är spelet inte tillgängligt”.
Falska SMS från ATG har skickats ut
I samband med att det tekniska problemet uppdagades började också falska SMS från ATG att skickas ut. Nu varnar ATG för bluff-SMSen och uppmanar alla att vara vaksamma. På sin sajt skriver de att man inte ska klicka på länkar i SMS:en eller kontakta mobilnummer som skickats.